Tilbake
Lanseringer

Nyhetslansering september 2024

Dette er Vinmonopolets ønsker for nye produkter til årets femte lansering i basis- og partiutvalget.

Gå til Lanseringsplanen for andre halvår 2024 for å laste ned en detaljert oversikt over kravspesifikasjonene.

Gå til Lanseringskalenderen for en oversikt over alle lanseringene i 2024.

Hva er lanseringsplanen til Vinmonopolet?

Dette er et anbudsdokument der vi beskriver hvilke produkter vi ønsker å lansere i polhyllene neste år. Grossistene sender inn vareprøver fra sine produsenter, som smakes og bedømmes i SPI (Sensorisk prøveinstans) før vi kjøper inn produkter til basis- og partiutvalget.

Litt om produktene i septemberlanseringen

Tysk Grosses Gewächs og 1ÖTW fra Østerrike

Tradisjonen tro lanserer vi tysk Grosses Gewächs i september. Denne gangen har vi valgt ut vinmarker i den sørlige delen av Mosel hvor vinmarkene er bratte, og jordsmonnet er skrint. Som en kontrast skal vi slippe Østerrikes motsvar på GG, 1ÖTW, fra vinmarker i Kamptal. Det er en økende etterspørsel etter tyske viner basert på andre druer enn Riesling og vi etterspør derfor også Grosses Gewächs fra Baden basert på Grauburgunder. 

New Zealand

På samme måte som at Tyskland ikke lenger bare forbindes med Riesling er heller ikke New Zealand utelukkende synonymt med Sauvignon Blanc. Dette illustreres i september med lanseringer av landets Riesling, Chardonnay og Pinot Gris. Langt over 90 % av vinene fra New Zealand er sertifisert bærekraftig og lanseringene vil øke utvalget av miljøsertifiserte hvitviner i en noe høyere prisklasse. 

Lyse og lette viner

Alto Adiges typeriktige, rene og friske viner kler også lyst- og lett trenden og vi lanserer Sylvaner og Kerner fra Valle d’Isarco på hvitvinssiden samt innbydende Schiava og klassisk Pinot Nero fra historiske Mazzon. Septemberlanseringen vil dessuten romme musserende varianter fra både Norden og etter hvert mer «etablerte» Tyskland som passer til høstens feiringer og videre inn mot jul. 

Galicia i Spania

I lys av klimaendringene er Galicia høyaktuelt og er ett av Spanias områder som reflekterer det mye omtalte "nye Spania" med voksested i fokus. Ribeira Sacra er Galicias hovedområde innen rødvin og gir transparente, jordsmonnspregede, saftige viner med knasende sort frukt og moderat alkohol. God Mencia kan minne om en blanding av nyansert og delikat Pinot Noir fra Burgund og har villskapen til en Nord-Rhône Syrah. Eller rettere sagt: Det perfekte valg til viltsesongen!

Rødviner

Dão-regionen er godt representativt for den aktuelle kvalitetshevingen innen både rødt og hvitt for Portugal og har vist seg overlevelsesdyktig i vårt sortiment ved flere anledninger til tross for hard konkurranse spesielt fra Italia og Frankrike. Det er fremdeles moderat utbredelse av økologisk sertifiserte produkter i Portugal, men stadig flere konverterer til økologisk dyrkning. Denne lanseringen samt Blaufränkich fra Eisenberg, Shiraz Bag-in-Box fra Sør-Afrika, australsk Grenache og Haut Médoc på PET representerer et variert utvalg rødviner både stil-, emballasje- og prismessig til høstens ulike anledninger.

Oransjeviner

Oransjevin er ikke lenger enn trend kun for den unge, urbane kunden og interessen øker på tvers av aldersgrupper og geografisk spredning. I september supplerer vi utvalget med et oversjøisk knippe fra Sør-Afrika og USA. Intensjonen er å følge opp en økende trend for våre dedikerte, men også stadig flere søkende kunder. Vi lanserer også perlende Glera produsert på «gamlemåten» med refermentering på flaske til samme kundegruppe.

Sør-Amerika

Sør-Amerikas gamle rykte som produsent av fatlagret Malbec og rimelig Cabernet Sauvignon er for lengst forbi. Lanseringene for september vil vise det kvalitative spennet landene her kan levere fra Uco dalen og San Carlos distriktet i Argentina, kystnære Valle del Elqui, Valle del Limari og Central Valley i Chile med fokus på henholdsvis Cabernet Franc, Syrah og økologisk dyrket Carménère i en fornuftig prisklasse.  

Brennevin

Whisky kategorien opplever markante prisøkninger. På brennevinssiden lanserer vi derfor en skotsk blended whisky av høy kvalitet som et godt alternativ til dyrere single malt. Fatmodnet akevitt er også et produkt som passer til høstens kjøligere kvelder, og vi lanserer norske akevitter for å skape både en større bredde og dynamikk i sortimentet. Stadig flere ønsker veganske produkter, enten som følge av allergier, intoleranser eller livsstil. Vi lanserer derfor en vegansk kremlikør som har blitt et populært produkt ellers i Europa. 

IPA

For å bredde utvalget innen «fri for» alternativer lanserer vi i tillegg en glutenfri IPA. Denne lanseringen inngår i et knippe IPA produkter som en amerikansk variant til den prisfokuserte kunden og en Norsk Double IPA til den dedikerte ølkunden der sistnevnte gjerne ønsker et markant humlepreg i produktene. Som en motvekt lanseres også Amber ale der malt i produksjonen gir preg av karamell, kjeks og ristet malt.