Tilbake
Om ossSamfunnsoppdrag

Kampanjer

Vi oppfordrer våre kunder til et ansvarlig alkoholforbruk og samarbeider med frivillige organisasjoner i å spre dette budskapet.
Portrett av jente med rødt hår og tattoveringer.
Foto: Stian Andersen/Aparent

Vi har i overkant av 33 millioner kunder hvert år, hvorav 13 prosent er ungdom mellom 18 og 25 år. For å skape oppmerksomhet rundt tematikken ungdom og alkohol har vi hvert år to runder med alderskontrollkampanjer og anti-langingskampanjer.

Alderskontrollkampanje

Målet med alderskontrollkampanjene er å få flest mulig i alderen 18-25 år til å vise legitimasjon uoppfordret. Når det går i overkant av 4 millioner ungdommer igjennom kassene våre hvert år, er det vanskelig for oss å gjette alder på hver enkelt. Noen ganger spør vi noen som er over 30 år om legitimasjon, andre ganger er det 16-åringer som ønsker å lure til seg alkohol på ulovlig vis. Det at alle i alderen 18-25 år viser legitimasjon uoppfordret sikrer at mindreårige ikke får tak i alkohol i våre butikker.

Langingskampanje

Når man kjøper alkohol til noen som er under 18 år, kalles det å lange. Veldig mange mindreårige ungdommer får tak i alkohol via eldre venner eller søsken.

Langing er først og fremst ulovlig, men også farlig, da ungdom gjør veldig mye dumt og lite gjennomtenkt i alkoholpåvirket tilstand. Målet med langinskampanjene er å få ungdommen til å tenke seg om mer enn to ganger før de sier ja til å kjøpe alkohol til mindreårige.

Ansvarlig salg i et historisk perspektiv

Les om Vinmonopolets ulike tiltak for å begrense alkoholmisbruk og sikre ansvarlig salg i løpet av vår 100 år lange historie