Lanseringsplan for andre halvår 2023

Dette er bakgrunnen for hva som lanseres av nye produkter på Polet andre halvår 2023.

Bilde av en vinmark i Tyskland
Foto: Karsten Wurth

Vinmonopolet følger utviklingen i nordmenns handlemønster ved hjelp av forbrukerundersøkelser og analyse av faktisk salg. Dette, koblet med kunnskap om internasjonale trender, danner basis for nyhetslanseringene i Vinmonopolets basisutvalg. Vi lanserer nyheter seks ganger per år: I januar, mars, mai, juli, september og november.

Lanseringsplan

Lanseringsplanen er grunnlaget for Vinmonopolets innkjøp. Planen, som utvikles på bakgrunn av analyser, er tilpasset sesong. Lanseringsplanen for andre halvår 2023 inneholder spesifikasjoner for produkter som lanseres i vårt basisutvalg i juli, september og november.

Forord til lanseringsplan 2023-2

Lanseringsplan 2023-2 (excel)

In English: Tender specifications for second half 2023 (excel)

Les også Lanseringsplan for første halvår 2023

Sju hovedtrender

Sju hovedtrender danner grunnlag for våre nyhetslanseringer i 2023:

Det kjente og kjære – vi ser økt salg av vin fra områder som Bordeaux, Burgund, Rioja og Piemonte; og øl som IPA og lys lager.

Utvidet vinverden – klimaendringer og teknologisk utvikling åpner for nye og glemte vinområder og vinstiler, som Norden og Øst-Europa. Økt interesse og anerkjennelse for engelsk musserende og land som Hellas, Libanon m.fl.

Alternativ emballasje – vekst for pouch, PET-flasker med pant, vin på metallboks. Norske forbrukere er åpne for mindre formater, «enkeltporsjoner» og nye, innovative emballasjetyper

Produkter med en historie – involverte kunder ønsker sporbarhet og etikk, og er opptatt av tradisjonelle, lokale og kortreiste produkter. Norske og nordiske produkter omfattes av dette, men også vinland og -områder som blir forbundet med noe «ekte» og «opprinnelig».

Grønn klode – engasjement rundt klima og miljø, CO2-avtrykk og lett emballasje. Økt oppmerksomhet rundt økologisk, biodynamisk og naturvin.

Sunn kropp – kunder velger produkter med lavere sukkerinnhold, uten tilsetninger, naturvin og vegansk. NoLo-trenden rommer lavalkohol og alkoholfritt. Produkter med tilsetninger som lover helsegevinst ser ikke ut til å treffe vårt marked i samme grad som i andre markeder.

De unge, urbane – I bynære strøk velger unge vininteresserte i økende grad oransjevin, naturvin, petnat og saftige rødviner. Sake, sider, fruktvin og surøl med håndverkspreg er også en del av samme trendbilde.

Bærekraft

Vinmonopolet skal være en foregangsvirksomhet på bærekraft. Dette er en ambisjon som deles av vår eier, staten ved Helse- og omsorgsdepartementet, og i økende grad noe kundene våre forventer av oss. Produkter med utvalgte bærekraftselementer merkes på butikkhylla med klimasmart emballasje, miljøsertifisert produksjon, økologisk, pant eller sertifisert etisk.

Tenk bærekraft på Polet

Anstendig arbeid i vår verdikjede

Flere av produktene som lanseres andre halvår 2023 er sertifiserte av kjente internasjonale merkeordninger som Fairtrade og Fair for Life. Disse produktene merkes «sertifisert etisk» på butikkhylla.

Alle Vinmonopolets produkter må oppfylle Vinmonopolets etiske krav. For nye produkter fra Italia, Sør-Afrika og USA krever vi en ytterligere bekreftelse på at forholdene er i orden. Målet er å bidra til å sette temaene på dagsorden i viktige vinland der risikoen er høy.

Klima og miljø

Det lanseres flere produkter som er miljøsertifisert i opprinnelseslandet. Disse merkes med «miljøsertifisert produksjon» på butikkhylla.

Produktemballasje utgjør den klart største delen av vårt klimafotavtrykk, og vi fortsetter arbeidet for å redusere emballasjevekten. Alle viner under 150 kroner som lanseres andre halvår 2023 vil ha lettvektsemballasje. Vi vil også lansere vin opp mot 250 kroner på lettvektemballasje, lettere glassflasker for musserende vin og surøl, samt klimasmart pappflaske eller «bag-in-bottle» på brennevin.

Vinmonopolet skal kutte klimagassutslipp med 50 prosent innen 2030 og produktemballasje utgjør den klart største målbare delen av vårt klimafotavtrykk. Derfor er emballasjevekt viktig for oss.

Les mer om hva vi mener med lettvektsemballasje.

Overflødig emballasje i form av esker eller rør rundt flaskene er negativt for både klima og miljø. Vi krever derfor nå at all brennevin under 700 kr skal sendes fra opprinnelsesland uten slik ytre emballering (rør/eske). Dette gjøres for å redusere mengden avfall, og redusere klimabelastningen.

Juli

Vin fra øyer i Middelhavet

I juli lanseres vin fra middelhavsøyer med druetyper som nok er nye for mange.
På Kreta finner vi mineralsk og livlig hvit Vidiano og den lyse, komplekse rødvinen Liatiko. Og nord for Sicilia ligger de Lipariske øyene, og herfra lanseres både rød, hvit og rosévin som bærer preg av at druene har vokst i et jordsmonn helt utenom det vanlige.

Et annet kystnært område er Baskerland ved Biscayabukta. Her lages det kjølige og presise viner av lokale druer som Hondarrabi Zuri og Hondarrabi Beltza. En kompleks, syrlig og ufiltrert eplesider i tradisjonell baskisk stil kommer også på Polet i juli..

Folkefavorittene Pinot Noir og Riesling

Nordmenns appetitt på Pinot Noir synes ustoppelig, og i juli lanserer vi rødvin av høy kvalitet fra ulike deler av verden: Tyske Pfalz, australske Yarra Valley og fremadstormende England. Det lanseres også en bag-in-box fra California av samme drue.

En annen folkefavoritt er Riesling, som vi har mye av i sortimentet vårt – særlig i tørr utgave. Likevel har vi behov for varianter med litt sødme, til sushi og asiatiske retter med litt hete, for eksempel. Både i Australia og i tyske Mosel finner vi viner med god friskhet som balanserer sødmen.

Sommerlig og lyserødt

Det er lenge siden rosévin var et rent sommerfenomen, men vi ser likevel at alt som er rosa får et oppsving i sommervarmen. Vil du ha noe lyserødt i glasset i juli 2023, kan du se frem til norsk sider tilsatt lokale bær, tysk musserende rosévin og sommerlig rabarbralikør.

Bobler

Boblebølgen fortsetter sin frammarsj over landet, og stadig flere er nysgjerrige på nye typer musserende eller perlende vin. I juli lanseres to klassikere innen sjangeren rød boblevin, nemlig italiensk Lambrusco og den uhøytidelige australske spesialiteten Sparkling Shiraz.

De mer konservative får også mye godt å glede seg til: Årgangs-crémant og økologisk champagne med en touch av sødme, blant annet. Sistnevnte kommer i en lettere flaske som er hakket mindre klimafiendtlig enn de aller tyngste glassflaskene. Vi lanserer også champagne på halvflaske, søt australsk Moscato til jordbærdessertene og en ferdigblandet spritz-drink på aluminiumsboks.

September

Akevitt og øl

Salget av akevitt øker. Dette gjelder særlig fatmodnet, norsk akevitt, og i september lanseres to ulike varianter.

På ølsiden er det humle som står i fokus i septemberlanseringen, med nordisk lys lager smaksatt med amerikansk aromahumle, samt to ulike stiler av India Pale Ale: En tørrhumlet IPA i klassisk, amerikansk stil brygget i Norge, og en Black IPA med preg av mørkt ristet malt sammen med humlepreg.

Rhône

Det lanseres røde og hvite viner fra Vacqueyras sør i Rhône. I tillegg lanseres Côtes du Rhône - førstevalget til vilt for mange.

Les også Drikke til vilt

Også i andre deler av verden dyrkes det Rhône-druer med stort hell, og i september lar vi kundene våre smake hvor gode disse kan bli også utenfor hjemtraktene. Fra Sør-Afrika lanserer vi både rød og hvit Grenache av høy kvalitet, og kjølige Bot River og Walker Bay utenfor Cape Town bidrar med nyansert og flott Syrah. Fra California kommer Grenache fra Santa Ynez, Grenache Blanc fra Paso Robles og Syrah fra Santa Barbara.

Likevel: Det trenger ikke være Rhône-druer i glasset for at vinen skal smake godt til vilt. Dersom du ønsker å ta steget ut av de mest vanlige anbefalingene, lanseres også Jaen fra Dão - det portugisiske motstykket til spanske Mencia -som byr (i likhet med Syrah) på mørk frukt, urter og et lett pepperpreg. St. Laurent Reserve fra Thermenregion i Østerrike er frisk og full av saftig fruktighet, med litt kompleksitet fra et opphold på fat. Mørk, syrlig og nyansert Terrano fra Trieste-området i Italia er også verdt å prøve til vilt.

Verdenspremiere på toppviner av Riesling og Grüner Veltliner

I september lanseres fjorårets Riesling GG og Grüner Veltliner 1ÖTW, dette er altså verdenspremieren på toppvinene fra Tyskland og Østerrike. Vi ser også at stadig flere nordmenn etterspør moden vin, og vi lanserer høykvalitets-Riesling fra Rheinhessen med noen år på baken.

Les om GG og ÖTW fra Tyskland og Østerrike

Oransjevin og vin laget i amfora

Oransjevin og vin laget i amfora er stadig mer etterspurte vintyper, spesielt blant de litt yngre i de større byene og tettstedene i Norge. I september lanseres det en rekke godbiter, fra ulike verdenshjørner. Georgia har mange tusen års historie med sine qvevri-krukker, og Muscat-basert oransjevin fra Languedoc-Roussillon i Frankrike er en moderne klassiker. Utfordrerne denne gangen kommer fra Istria i Kroatia, hvor det brukes Malvasia-druer – og skallkontakt-viner med særpreg fra en ny og spennende generasjon vinmakere i Chile.

Les om vin fra Georgia

Les om oransjevin

Burgund, Norden og New Zealand

Fra Burgund kommer det rød og hvit Bourgogne Côte d’Or, som gir god kvalitet til levelige priser, i kjent sentralburgunder-stil. Vi lanserer igjen både stille og musserende vin fra Norden. Og vi utvider utvalget av økologiske viner med Chardonnay og Pinot Noir fra populære New Zealand.

Klimasmart emballasje

Det kommer vin på italiensk Barbera og tysk Riesling i pantbare plastflasker og resirkulerbar «pouch». Det lanseres også for første gang whisky på pappflaske eller «bag-in-bottle». Prisgunstig Chardonnay og Shiraz fra Australia bidrar også til å løfte frem lettere flasketyper, og det lanseres for første gang vin sertifisert «Sustainable Winegrowing Australia», en merkeordning for miljøsertifisert produksjon som ble opprettet i 2019.

November

Jul og bobler

Naturlig nok ligger jula og nyttårsfeiringen i bakhodet når novemberlanseringen på Vinmonopolet nærmer seg. Til julekos og gavebord lanseres norsk single malt whisky, 18 år gammel single malt fra Skottland, cognac med alder, norsk juleakevitt, julegløgg og en ferdigblandet espresso martini.

Også kommer en rekke spennende boblealternativer til nyttår: Engelsk Blanc de Noirs, bermelagret sekt fra Østerrike og moderat prisede Cap Classique-bobler fra Sør-Afrika, bio-Champagne, biodynamisk petnat fra Østerrike og kvalitetsbobler fra Spania med biodynamisk stempel. I tillegg lanseres moden årgangs-champagne.

Øl

I ølhyllene er det naturligvis store mengder juleøl å finne på denne tiden av året, fra det mørke og sterke til det lyse og syrlige. I tillegg lanseres ulike ølstiler fra Belgia. 10 prosent av vårt ølsalg er enten belgisk eller er inspirert av belgiske ølstiler. Nå kommer lysere og lettere singel, mørk og kompleks kvadruppel og det vellagrede surølet oude geuze.

Søte viner

Vi lanserer Malvasia Passito fra italienske Lipari og blomsterduftende Muscat de Beaumes-de-Venise fra det sørlige Rhône i Frankrike. I Østerrike finner vi Zweigelt-basert rød dessertvin i flere stiler, både klar og ren eiswein og kompleks beerenauslese.

Moden vin

Det kommer fyldig og kompleks hvitvin fra Condrieu og nyansert, sammensatt rødvin fra de bratte åsene i Côte-Rôtie. Moden rødvin er anvendelig til festmiddagene rundt jul og nyttår, og selvfølgelig også resten av året. Det lanseres også moden Malbec, både fra Cahors sørvest i Frankrike, fra druens andre hjemland Argentina, samt en yngre sørafrikansk variant.

Bordeaux har virkelig gjort et solid comeback de siste årene, og i november kommer klassiske viner fra området Graves på vestsiden av Garonne-elva, samt hvitvin basert på Semillon og rødvin av Cabernet Sauvignon. Nettopp Cabernet Sauvignon er viktig i de røde Bordeaux-blends som kommer fra Western Australia og Hawkes Bay på New Zealand.

Riesling

Riesling og julemat hører sammen, mener mange. Vi har et rikt utvalg tysk Riesling i hyllene, og sper derfor på med tørre varianter fra kjølige områder i Australia (Tasmania og Adelaide Hills) og Canada (Niagara Escarpment), i tillegg til Riesling med hint av sødme fra newzealandske Marlborough.

Stedegne italienere

De lanseres vin fra to stedegne italienske druer: Nocera har tradisjonelt blitt brukt som blandingsdrue på Sicilia, men nå tar flere produsenter druen på alvor og lager saftige og livlige viner av ren Nocera. I Barolo-landsbyen Verduno finnes det et knippe produsenter som lager delikate og lyse rødviner av druen Pelaverga. Spennende alternativer til julemiddagen, begge to.