Tilbake
Lanseringer

Nyhetslansering januar 2025

Dette er Vinmonopolets ønsker for nye produkter til årets første lansering i basis- og partiutvalget.

Gå til Lanseringsplanen for første halvår 2025 for å laste ned en detaljert oversikt over kravspesifikasjonene.

Hva er lanseringsplanen til Vinmonopolet?

Dette er et anbudsdokument der vi beskriver hvilke produkter vi ønsker å lansere i polhyllene neste år. Grossistene sender inn vareprøver fra sine produsenter, som smakes og bedømmes i SPI (Sensorisk prøveinstans) før vi kjøper inn produkter til basis- og partiutvalget.

Argentina

Argentina er mest kjent for Malbec fra Mendoza, men i januar 2025 fortsetter vi å vise hva mer dette store vinlandet har å by på. Blant stikkordene er unge vinmakere, lite intervensjon i vinmarkene, lite bruk av fat og kultivert gjær. Malbec skal det bli, men denne gangen fra Jujuy i fjellene i nord. Dalen Quebrada de Humahuaca ligger høyt oppe i Andesfjellene (mellom 2200 og 2800 moh.) og byr på vill, rå og konsentrert Malbec til dedikerte kunder. I tillegg lanserer vi Pinot Noir fra gamle vinstokker i Patagonia, lys og lett rødvin av de stedegne Criolla-druene, og en oransjevin for å imøtekomme den økende interessen for denne stilen.

Hellas

Vi er midt i Hellas' andre vinrevolusjon, hvor søkelyset nå er på terroir fremfor vinmaking. Tidligere har vi introdusert flere viner basert på den velkjente rødvinsdruen Xinomavro. Denne gangen følger vi opp med et utvalg hvitviner basert på Hellas' mest anerkjente drue, Assyrtiko. Denne druen har sitt hjem på Santorini, men dyrkes også på Kreta, hvor den har en mer fruktig profil. Med tre viner i ulike prisklasser gir vi flere kunder muligheten til å utforske greske hvitviner.

Burgund

Burgund selger som aldri før, og det er særlig økt etterspørsel etter hvitviner i de høyeste prissegmentene. For å tilby bredde i hvitvinssegmentet etterspør vi elegant og jordsmonnspreget Saint-Aubin. Av rødt ønsker vi oss høykvalitets Pinot Noir fra Givry og en økologisk Beaujolais. Alle disse vinene skal være spontanfermentert, da vi mener det gir et bedre bilde av jordsmonnet druene blir dyrket i, sammen med et mer komplekst aromabilde.

Vintervin

I januar planlegger vi å lansere en rekke rødviner og hvitviner under temaet «vintervin». Dette er viner i ulike prisklasser som har til felles at de er fyldige og konsentrerte, og dermed skreddersydde for innesesongen. Hvit Cape Blend fra Sør-Afrika kan minne om de fyldige hvitvinene fra Rhône-dalen i Frankrike, og mange av druene derfra er med i miksen. De røde variantene er gjerne basert på Shiraz eller Cabernet Sauvignon i tillegg til landets egen stolthet Pinotage. Lanseringene gir bredde i sortimentet, samtidig som søkende kunder får en smak av Sør-Afrika i en noe høyere prisklasse enn de er kjent med. Enda mer opulente vinterviner finner vi i fatlagret Shiraz fra Heathcote i australske Victoria, og en klassisk GSM-blend fra McLaren Vale. Dette gir variasjon i segmenter som er sterkt dominert av klassiske europeiske viner, og viser kvalitetshevingen som skjer i anerkjente regioner i Australia.

Tyskland

Tysk Chardonnay har fått mye oppmerksomhet i pressen, og baner samtidig vei for andre druer som Weissburgunder og Silvaner. Med nye varianter laget av disse druene bidrar vi til de stadig mer bevisste kundenes ønske om mangfold. I tillegg merker vi voksende interesse for de røde vinene fra Tyskland. Derfor utvider vi sortimentet vårt med en Lemberger fra Wurttenberg. Druen er bedre kjent som Blaufränkisch i Østerrike, og vinen har en saftig og forfriskende stil.

Økologisk vin fra USA

Vi registrerer en økende interesse for vin fra USA, og etterspør nå økologiske amerikanske viner til våre søkende kunder, både røde og hvite. Disse nye tilskuddene til vårt sortiment blir velkomne alternativer i segmenter dominert av franske og italienske viner.

Det mindre kjente Europa

Vin fra land som Nord-Makedonia, Serbia og Slovenia, det «mindre kjente Europa», er i stor utvikling og lite representert på vårt marked. Dette ønsker vi å endre ved å tilby både hvite og røde viner fra disse landene. Vi etterspør blant annet en hvitvin fra Nord-Makedonia, fra Vardar River Valley, laget av den fruktige og florale Temjanika-druen (Muscat). Fra Slovenia ber vi om en hvitvin fra Stajerska, laget av Sipon-druen (Furmint), med en moden profil. I tillegg lanserer vi rødvin fra Serbia laget av Prokupac-druen, som gir dype og faste viner.

Mørkt øl

«Brown is beautiful» er et utsagn som stemmer godt når det kommer til øl. I januar lanserer vi brune øltyper fra tre ulike bryggetradisjoner. Først ut er britisk brown ale, en variant som regnes som en forløper til porter og stout, og som har en rik historie og smaksprofil. Deretter har vi Munich dunkel, en tysk undergjæret stil, kjent for sin dype farge og komplekse smak. Til slutt belgisk dubbel, med røtter som går langt tilbake i trappist-klostrenes historie. Vi tror dette blir nyttige øl som våre butikkansatte kan anbefale i kombinasjon med mat, og vi tror de vil appellere til flere kundesegmenter, fra ølentusiaster til de som ønsker å utforske nye smaker.

Rom

Rom er inne i en positiv trend i Europa, og særlig er det økende etterspørsel etter premiumrom, drevet av forbrukernes ønske om høykvalitetsprodukter og autentiske opplevelser. Vi lanserer derfor rom produsert på melasse for både den søkende og dedikerte kunden.

Rugwhisky

Rugwhisky har opplevd økende popularitet globalt. Dette har ført til etterspørsel etter både tradisjonelle og innovative rugwhiskyer fra ulike destillerier over hele verden. Denne gangen vil vi derfor lansere krydret og robust rugwhisky fra USA og Europa.