Mer informasjon
Salget i 2020
Vinmonopolet solgte totalt 115,5 millioner liter i 2020, en økning på 40 prosent fra 2019.
- Tilnærmet full stopp i grensehandel og taxfreesalg, samt betydelig redusert skjenking på caféer og restauranter landet rundt bidrar til å forklare den historiske veksten, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl.
Mest vekst i kommuner langs svenskegrensen
På fylkesnivå har Viken en vekst på 61 prosent i 2020 mot 24 prosent for Møre og Romsdal. Disse geografiske forskjellene i salgsutviklingen illustrerer effekten av reiserestriksjoner til Sverige som begrenser grensehandelen til et minimum. Det er størst vekst i kommunene nærmest Sverige.
- Kongsvinger, Halden, Sarpsborg og Fredrikstad, alle kommuner nær Sverige, har høyest vekst i landet, godt over 100 prosent i 2020, men alt dette er steder der Vinmonopolet hadde et ganske lavt salg pr innbygger før koronasituasjonen, sier Nordahl.
Hytte og hjemmekontor
Men også utstrakt bruk av hjemmekontor kan leses ut av Vinmonopolets salgstall for 2020.En rekke pol i bydelene og typiske pendlerkommuner har vesentlig høyere vekst enn de fleste sentrumspolene i byene. Når folk har hjemmekontor handler man der man bor, sier Nordahl.
2020 kan trolig også skrive seg inn i historien som tidenes hytteår. I hvert fall indikerer Vinmonopolets salgstall at en rekke hytter landet rundt har vært mer i bruk enn noensinne.
Den uvanlige salgsøkningen Vinmonopolet har hatt siden midten av mars er omtrent som forventet og vil vedvare så lenge myndighetenes koronarestriksjoner innebærer tilnærmet full stopp i grensehandel og taxfree, samt redusert skjenking.
Vinmonopolet betjente totalt 42,9 millioner kunder i 2020, en vekst på 7,5 millioner kunder eller 21 prosent fra 2019 da kundetallet stoppet på 35,4 millioner. På tross av en solid kunderekord i 2020 har kundetoppene på de mest hektiske dagene gått vesentlig ned.
- Folk handler smart og har vist seg å være ekstremt endringsdyktige under koronaen. Salgsveksten har nemlig kommet på små dager tidlig i uken og særlig på formiddagen, på tidspunkt det er lite trafikk i butikkene våre, sier Nordahl.
Stabilt konsum
Meningsmålingsbyrået Opinion meldte 5. desember 2020 at to av ti hadde redusert alkoholkonsumet etter koronautbruddet, mens syv av ti hadde uendret konsum, én av ti hadde økt. Opinion har stilt spørsmål om alkoholkonsum til over 60.000 nordmenn i undersøkelsen Norsk koronamonitor.
I en undersøkelse publisert 1. oktober konkluderer Statistisk Sentralbyrå (SSB) og Folkehelseinstituttet (FHI) med at koronapandemien ikke ser ut til å ha påvirket alkoholforbruket i Norge nevneverdig. SSB og FHI ser det økte innenlandske salget i sammenheng med begrenset svenskehandel og nedgang i taxfree-handel.
Det er gledelig at alkoholkonsumet ikke ser ut til å ha økt under korona.
- Det er gledelig nytt at alkoholkonsumet ikke ser ut til å ha økt under korona. Vinmonopolet oppfordrer uansett alltid til nøkternhet og moderasjon. Et godt råd er å ikke drikke alkohol når barn er tilstede, avslutter Nordahl.
Last ned datagrunnlaget (excel, eksterne lenker)
- Hovedtall
- Butikkenes salg
- Bestselger
- Grossistene
- 3. kvartal
- 1. halvår - Hovedtall
- 1. halvår - Salg pr kommune
- 1. halvår - Butikkenes salg
- 1. halvår - Bestselgere
- 1. kvartal - Hovedtall
- 1. kvartal - Butikkenes salg
- 1. kvartal - Bestselgere
- 1. tertial