Lanseringsplan for andre halvår 2025
Dette er bakgrunnen for hva som lanseres av nye produkter på Vinmonopolet i løpet av andre halvår 2025.
Lanseringsplanen 2025-2 er tilpasset sesonger, trender og utviklingen i salget. Målet er at sortimentet vårt skal dekke faktisk og forventet etterspørsel fra alle våre kunder. Samtidig skal lanseringene skape valgmuligheter og konkurranse innenfor de ulike varegruppene og prissegmentene. Vi skal nå alle de fire kundesegmentene våre med relevante nye produkter.
Sortimentet og lanseringsplanen bidrar på denne måten til å bringe Vinmonopolet enda nærmere vår visjon om å bli «ønsket av alle». Vi skal være en faghandel i verdensklasse, samtidig som sortimentsarbeidet skal bidra til at Vinmonopolet er en foregangsvirksomhet på bærekraft.
Trender
Vi følger handlemønsteret til Vinmonopolets kunder tettere og mer strukturert enn noen gang og ser endringer i fordelingen mellom kundesegmentene. Dette ble spesielt tydelig med oppdateringen av segmenteringsmodellen i overgangen fra 2022 til 2023. Noe av endringen kan forklares med justering i metode, men en verden i endring påvirker også Vinmonopolets kunder. Både pandemien og dyrtid har gitt endring i folks adferd og preferanser, noe som gjenspeiles i
størrelsesforholdet mellom segmentene. De dedikerte og de prisfokuserte representerer betydelig større andeler enn tidligere, mens de søkende og de bevisste representerer tilsvarende mindre andeler. Mer uforutsigbarhet i den økonomiske situasjonen i omverden gjør at endringer skjer raskere og med større kraft enn tidligere. Mer informasjon om segmentene ligger i leverandørportalen.
Dette er hovedtrendene vi baserer denne lanseringsplanen på:
- Det kjente og kjære – vi ser fortsatt stor interesse for vin fra områder som Bordeaux, Burgund, Rioja og Piemonte. Lys lager og IPA er fremdeles de to største varegruppene innen øl. Vi ser en forsterket oppmerksomhet rundt vinkurs, vinsamling, auksjoner, podkaster og vingrupper i sosiale medier.
- Utvidet vinverden og klimaendringer – klimaendringer og teknologisk utvikling åpner for nye og glemte vinområder, mindre anerkjente vinmarker og vinstiler, samt hybride druesorter. Det plantes nye druetyper i klassiske vindistrikter og nye vinmarker i høyden (m.o.h.). Økt interesse og anerkjennelse for engelsk musserende og land som Hellas, Libanon, Norden m.fl.
- Alternativ emballasje – vekst for pouch, PET-flasker med pant, vin på metallboks. Norske forbrukere er åpne for mindre formater, «enkeltporsjoner» og nye, innovative miljøsmarte emballasjetyper.
- Etikk og Miljø – involverte kunder ønsker og forventer sporbarhet, fokus på
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. De er opptatt av det tradisjonelle, lokale og kortreiste. Klima og miljø, CO2-fotavtrykk og lett emballasje blir viktigere og viktigere. Kundene viser fortsatt stor interesse for økologiske produkter. - Premiumisation – forbrukere viser økt interesse for premium-produkter, både i og utenfor hjemmet. Inflasjon og økonomiske begrensninger medfører mer selektivt forbruk enn tidligere. Forbrukerne prioriterer i økende grad kvalitet fremfor kvantitet når de kjøper nye produkter.
- Sunn kropp – kunder velger i større grad produkter med lavere sukkerinnhold, uten eller med begrensede tilsetninger, naturvin og veganske alternativer. NoLo-trenden er fremdeles økende i markedet.
- De unge, urbane – i bynære strøk velger fremdeles unge vininteresserte oransjevin, naturvin, pet nat og saftige rødviner. Sake, sider, fruktvin og surøl med håndverkspreg er også en del av samme trendbilde.
Bærekraft
Vinmonopolet ønsker å være en foregangsvirksomhet på samfunnsansvar og bærekraft. Dette er en ambisjon som er godt forankret hos vår eier Helse- og omsorgsdepartementet, styret og ledelsen i Vinmonopolet. Vi ser også at dette fokuset er noe våre kunder, myndigheter og samfunnet for øvrig i økende grad forventer av oss.
Vinmonopolets bærekraftsarbeid i lanseringsplanene er bl.a. forankret i samarbeidet mellom de nordiske alkoholmonopolene (NAM). I fellesskap har vi utarbeidet og signert et felles veikart for miljø og anstendig arbeid. Disse dokumentene, som er utarbeidet og undertegnet av de nordiske monopolene og det kanadiske monopolet SAQ i Quebec, definerer en felles misjon og et felles mål. Interessenter i leverandørkjeden vår får dermed en tydelig visjon og retning på hva monopolene ønsker å oppnå i vårt langsiktige bærekraftsarbeid.
På sikt er målet vårt at alle spesifikasjoner skal ha minst ett bærekraftselement, som klimasmart emballasje, miljøsertifisert produksjon, økologisk, biodynamisk og/eller etisk sertifisert.
Fokus på bærekraft medfører for denne og fremtidige lanseringsplaner at vi ber om at ulike bærekraftselementer oppgis i tilbudet, også der bærekraft ikke er et krav i anbudet.
Anstendig arbeid
Åpenhetsloven stiller krav til å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid i leverandørkjeden. Vinmonopolets mål er at alle arbeidere i vår leverandørkjede har arbeidsforhold som er i tråd med internasjonale konvensjoner, og at vi ikke har tilfeller av menneskerettighetsbrudd.
Vinmonopolet stiller derfor i økende grad eksplisitte krav til dokumentasjon for nye produkter som skal inn i vårt sortiment, og ber om sertifiserte produkter.
Vi ber om sertifiserte produkter fra kjente internasjonale merkeordninger som Fairtrade og Fair for Life. Vi fortsetter å løfte fram kravet om fri organiseringsrett for arbeidere i Sør-Afrika og USA. Vi retter igjen søkelyset mot ansvarlig rekruttering og anstendige arbeidsforhold i Italia og Frankrike.
De etiske kravene om dette i vår Code of Conduct (CoC) ligger til grunn for alle land, men for spesifikasjonene fra Italia, Frankrike, Sør-Afrika og USA krever vi en ytterligere bekreftelse på at forholdene er i henhold til CoC. Oppdaterte skjemaer ligger i Leverandørportalen. Målet er å bidra til å sette temaene på dagsorden i viktige vinland der risikoen er høy.
Vinmonopolet oppfordrer innstendig alle grossister til å levere tilbud til en økonomisk bærekraftig pris som tar hensyn til hele leverandørkjeden. Dersom prisen i spesifikasjonen oppfattes som for lav til å ivareta slike hensyn, ber vi om innspill så raskt som mulig.
Klima og miljø
I flere av spesifikasjonene ber vi om produkter hvor produksjonen er miljøsertifisert i opprinnelseslandet. På emballasjesiden har vi i mange år stilt krav til lettvektsemballasje.
Produktemballasje utgjør en stor del av vårt CO2-fotavtrykk, og vi fortsetter arbeidet for å redusere emballasjevekten. Som kjent har Vinmonopolet fra 1. mai 2024 stilt krav til lettvektsglass på stille vin på flaske (75 cl) med en salgspris under 250 kroner. Kravet trer i kraft 1.1.2026, og gjelder for alle utvalg. I denne lanseringsplanen stiller vi derfor krav til lettvektsglass for stille vin under 250 kr for 2024-årgangen, og for eldre årganger i så stor grad det er mulig. Utover dette etterspør vi produkter med ulike bærekraftige elementer der vi kan.
Anbud inneholder som tidligere krav om lettvektsflasker, PET-flasker med pant, rPET, aluminiumsboks, pouch og/eller bag-in-box. Vi oppfordrer generelt også sterkt til å velge lettvektsflasker i anbudene der vi ber om glassflasker.
I spesifikasjonene med spesifikke oppfordringer til emballasje, som for eksempel rPET og resirkulerbar BiB/pouch, er hensikten å tydeliggjøre hva som kan forventes av krav i fremtiden. På denne måten ønsker vi å varsle bransjen og gi tid til å finne løsninger i forkant av at kravene innføres.
All emballasje som veier maks. 56 % av volumet (eksempelvis 750 ml * 0,56 % = 420 eller 700 ml * 0,56 = 392 osv.) defineres i dag som «klimasmart emballasje» og merkes med egen bærekraftssymbol i butikk/nettbutikk. Denne lineære vektgrensen samsvarer med Miljømerket Svanens krav til drikkevareemballasje av glass (krav 05). Ett anbud i lanseringsplan 2025-2 etterspør lettvekt glass på maks. 392 g for en blended whisky fra Skottland. Hensikten med dette
er å utvide utvalget av brennevin i sortimentet som tilbys på lettvektglass.
Vi har i de siste lanseringsplanene laget egne spesifikasjoner for resirkulerbar bag-in-box og pouch, samt PET-flasker som ikke bare er pantbare, men også inneholder en høy andel resirkulert materiale. Vi fortsetter å løfte frem krav om minst 80 % resirkulert glass for musserende vin, og flasken må merkes med faktisk andel resirkulert materiale. Målet er å redusere emballasjens CO2-fotavtrykk gjennom å drive frem mer innovative emballasjeløsninger. Dette har vært et vellykket samarbeid med bransjen, og ser ut til å ha fått «snøballen til å rulle» slik at mer klima- og miljøsmarte forpakningstyper har en mulighet til å bli
standardvalget i så mange markeder som mulig. På sikt vil disse tydelige oppfordringene fra Vinmonopolet bli krav. Formålet er å øke andelen resirkulert materiale i produktene som Vinmonopolet kjøper og selger, samt øke andelen emballasje som kan resirkuleres og dermed skape mer sirkulære materialstrømmer.
Som alltid oppfordrer vi våre leverandører til å levere produkter i klimasmart og resirkulerbar forpakning der det er mulig, og det er gledelig å se stadig flere gjenvinnbare BiB-er og pouch-er, og ikke minst at flasker med lavere vekt lykkes i markedet og beholder sin posisjon ved overgang til lettere emballasje. Det er også svært positivt at et økende antall produkter i hyllene våre får pantemerke.
Overflødig emballasje i form av esker eller rør rundt flaskene er negativt for både klima og miljø. Vi oppfordrer til å levere alle produkter uten gaveeske eller annen unødvendig emballasje. All brennevin under 700 kr skal sendes fra opprinnelsesland uten slik ytre emballering (rør/eske). Dette gjøres for å redusere mengden avfall, og redusere klimabelastningen.
Vinmonopolet oppfordrer også til at alle produkter merkes i henhold til den nordiske merkeordningen for avfallssortering der det er mulig – både nye lanseringer og eksisterende produkter. I noen spesifikasjoner er dette nevnt spesifikt. Merk at dette er en oppfordring, og ikke et krav. Informasjon om merkeordningen: grontpunkt.no/packaging-labels/ og sortere.no/avfallssymboler. Vi oppfordrer også til å følge vår emballasjeveileder. Se mer informasjon i Leverandørportalen. Ved spørsmål om dette – ta kontakt med Vinmonopolets Fagansvarlig klima og miljø Rolf Erling Eriksen.
Presiseringer
Når begrepet «simultanlansering» benyttes i en spesifikasjon, betyr det at vi stiller krav om at begge emballasjetypene/flaskestørrelsene som etterspørres må leveres for lansering. Dersom spesifikasjonen for eksempel ber om «Simultanlansering av 75 cl flaske og 150 cl pouch», og man ikke kan levere 150 cl pouch, blir tilbudet avvist. «Mulig simultanlansering» betyr derimot at det er mulig å levere bare den opprinnelige emballasjetypen/-størrelsen.
Når begrepene «Basis, mulig parti» eller «Parti, mulig basis» brukes i en spesifikasjon, betyr dette at Vinmonopolet kan velge å lansere produkter i ett av de angitte utvalgene, eller begge. Ved innlevering av tilbud er det mulig for grossist å reservere seg mot lansering i henholdsvis basiseller partiutvalget, eller tilby differensiert pris på basis- og partilansering.
Merk også at alle sertifiseringer vi ber om, for eksempel «økologisk» eller «IPW/WSB», skal fremkomme på emballasje. Det er det aktuelle produktet som skal være sertifisert (ikke bare produsenten). Eventuelle unntak fra denne regelen vil være angitt i spesifikasjonens tilleggskrav i det enkelte tilfelle.
Produkter kjøpt til basisutvalget på PET-flaske og aluminiumsboks skal være tilknyttet panteordningen i Norge.
I lanseringsplanen skiller vi på kvalitetskrav (informasjon om råvare og produksjon) og tilleggskrav (emballasje, sertifiseringer mfl.). Formålet er å forenkle fremstillingen av de ulike kravene vi stiller i hver enkelt spesifikasjon.
Mer informasjon om våre spesifikasjoner og lanseringsplanen
- I terminologilisten har det kommet nye presiseringer og endringer. Vi oppfordrer derfor alle til å oppdatere seg på ny og eksisterende terminologi. Spesielt vil vi oppfordre til å sette seg inn i gjeldende regler for pant, lettvektsflasker, tilbudsprøver og lynkjøp.
- Vi har behov for fleksibilitet i våre innkjøp, og vil supplere med flere markedsmeldinger.
- Engelsk oversettelse av spesifikasjonene publiseres også på www.vinmonopolet.no. Ved eventuelle forskjeller er anbudsinnbydelsen gjeldende.
- Kommentarer eller spørsmål til spesifikasjonene i denne lanseringsplanen kan rettes til våre innkjøpere på [email protected]
Sist oppdatert: