Lanseringsplan for andre halvår 2024
Les om bakgrunnen for hva som lanseres av nye produkter på Vinmonopolet andre halvår 2024.
Lanseringsplanen 2024-2 er tilpasset sesonger, trender og utviklingen i salget. Målet er at sortimentet vårt skal dekke faktisk og forventet etterspørsel fra alle våre kunder. Samtidig skal lanseringene skape valgmuligheter og konkurranse innenfor de ulike varegruppene og prissegmentene. Vi skal nå alle de fire kundesegmentene våre med relevante nye produkter.
Sortimentet og lanseringsplanen bidrar på denne måten til å bringe Vinmonopolet enda nærmere vår visjon om å bli «ønsket av alle». Vi skal være en faghandel i verdensklasse, samtidig som sortimentsarbeidet skal bidra til at Vinmonopolet er en foregangsvirksomhet på bærekraft.
Last ned Forord til lanseringsplanen andre halvår 2024 (norsk, pdf)
Last ned Lanseringsplanen andre halvår 2024 (norsk, excel)
Last ned Lanseringsplanen andre halvår 2024 (engelsk, excel)
Hva er lanseringsplanen til Vinmonopolet?
Dette er et anbudsdokument der vi beskriver hvilke produkter vi ønsker å lansere i polhyllene neste år. Grossistene sender inn vareprøver fra sine produsenter, som smakes og bedømmes i SPI (Sensorisk prøveinstans) før vi kjøper inn produkter til basis- og partiutvalget.
Vi følger handlemønsteret til Vinmonopolets kunder tettere og mer strukturert enn noen gang og ser endringer i fordelingen mellom kundesegmentene. Dette ble spesielt tydelig med oppdateringen av segmenteringsmodellen i overgangen fra 2022 til 2023. Noe av endringen kan forklares med justering i metode, men en verden i endring påvirker også Vinmonopolets kunder. Både pandemien og dyrtid har gitt endring i folks adferd og preferanser, noe som gjenspeiles i størrelsesforholdet mellom segmentene. De dedikerte og de prisfokuserte representerer betydelig større andeler enn tidligere, mens de søkende og de bevisste representerer tilsvarende mindre andeler.
Mer informasjon om segmentene finner du i Leverandørportalen (kun for leverandører)
Dette er hovedtrendene vi baserer sortimentsarbeidet vårt på:
- Det kjente og kjære – vi ser økt salg av vin fra områder som Bordeaux, Burgund, Rioja og Piemonte. IPA og lys lager er fremdeles de to største kategoriene innen øl. Forsterket oppmerksomhet rundt vinkurs, vinsamling, auksjoner, podkaster og vingrupper i sosiale medier.
- Utvidet vinverden – klimaendringer og teknologisk utvikling åpner for nye og glemte vinområder, tidligere mindre anerkjente vinmarker og vinstiler. Økt interesse og anerkjennelse for engelsk musserende og land som Hellas, Libanon, Norden m.fl.
- Alternativ emballasje – vekst for pouch, PET-flasker med pant, vin på metallboks. Norske forbrukere er åpne for mindre formater, «enkeltporsjoner» og nye, innovative emballasjetyper.
- Produkter med en historie – involverte kunder ønsker sporbarhet, etisk forsvarlige produkter og er opptatt av det tradisjonelle, lokale og kortreiste. Norske og nordiske produkter omfattes av dette, men også vinland og -områder som blir forbundet med noe «ekte» og «opprinnelig».
- Grønn klode – engasjement rundt klima og miljø, CO2-avtrykk og lett emballasje. Økt oppmerksomhet rundt økologisk, biodynamisk og naturvin.
- Sunn kropp – kunder velger i større grad produkter med lavere sukkerinnhold, uten eller med begrensede tilsetninger og veganske alternativer. NoLo-trenden rommer lavalkohol og alkoholfritt. Produkter med tilsetninger som lover helsegevinst ser ikke ut til å treffe vårt marked i samme grad som i andre markeder.
- De unge, urbane – I bynære strøk velger unge vininteresserte i økende grad oransjevin, naturvin, pet nat og saftige rødviner. Sake, sider, fruktvin og surøl med håndverkspreg er også en del av samme trendbildet.
Bærekraft
Vinmonopolet ønsker å være en foregangsvirksomhet på samfunnsansvar og bærekraft. Dette er en ambisjon som deles av vår eier staten ved Helse- og omsorgsdepartementet, og er i økende grad noe kunder, myndigheter og samfunnet for øvrig forventer av oss. Nå haster det dersom vi skal nå målene vi ha satt oss om å redusere vår klimabelastning med 55 prosent innen 2030. På sikt er målet vårt at alle spesifikasjoner skal ha minst ett bærekraftelement som klimasmart, miljøsertifisert, økologisk, biodynamisk og/eller etisk sertifisert. Økt fokus på bærekraft medfører for denne og fremtidige lanseringsplaner at vi ber om at ulike bærekraftselementer oppgis i tilbudet, også der bærekraft ikke er krav i anbudet.
Anstendig arbeid
Åpenhetsloven stiller krav til å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid i leverandørkjeden. Vinmonopolets mål er at alle arbeidere i vår leverandørkjede har arbeidsforhold som er i tråd med internasjonale konvensjoner, og at vi ikke har tilfeller av menneskerettighetsbrudd.
Vinmonopolet setter derfor i økende grad eksplisitte krav på dokumentasjon til nye produkter som skal inn i vårt basissortiment.
Vi ber om sertifiserte produkter fra kjente internasjonale merkeordninger som Fairtrade og Fair for Life. Vi fortsetter dessuten å løfte fram kravet om fri organiseringsrett for arbeidere i Sør-Afrika og USA. Vi setter igjen søkelyset på ansvarlig rekruttering og anstendige arbeidsforhold i landet vi selger mest vin fra: Italia.
De etiske kravene om dette i vår Code of Conduct ligger til grunn for alle land, men for spesifikasjonene fra Italia, Sør-Afrika og USA krever vi en ytterligere bekreftelse på at forholdene er i orden. Oppdaterte skjemaer ligger i Leverandørportalen. Målet er å bidra til å sette temaene på dagsorden i viktige vinland der risikoen er høy.
Vinmonopolet oppfordrer innstendig alle grossister til å levere tilbud til en økonomisk bærekraftig pris som tar hensyn til hele leverandørkjeden. Dersom prisen i spesifikasjonen oppfattes som for lav til å ivareta slike hensyn, ber vi om innspill så raskt som mulig.
Klima og miljø
I flere av spesifikasjonene ber vi om produkter hvor produksjonen er miljøsertifisert i opprinnelseslandet. På emballasjesiden har vi i mange år stilt krav til lettvektemballasje på alle stille vin-spesifikasjoner under 150 kroner. I denne og fremtidige lanseringsplaner øker vi denne grensen til 200 kroner. Som tidligere ber vi i tillegg om lettvekts-emballasje på en rekke spesifikasjoner også over dette prisnivået. Vi setter dessuten en minstepris på et anbud på PET-flaske, for å sikre at denne typen emballasje også er tilgjengelig for de mer betalingsvillige kundesegmentene. Utover dette etterspør vi produkter med ulike bærekraftige elementer der det er mulig.
Produktemballasje utgjør den klart største målbare delen av vårt CO2-fotavtrykk, og vi fortsetter arbeidet for å redusere emballasjevekten. En lang rekke anbud inneholder som tidligere krav om lettvektsflasker, PET-flasker med pant, rPET, pappkartong, aluminiums boks, pouch og/eller bag-in-box. Økt salg av vin med bobler er en utfordring når det gjelder flaskevekt, og for første gang etterspør vi en musserende vin på PET. Vi oppfordrer generelt også sterkt til å velge lettvektsflasker i anbudene der vi ber om glassflasker. I spesifikasjonene med spesifikke oppfordringer til emballasje, som for eksempel rPET, er hensikten å tydeliggjøre hva som kan forventes av krav i fremtiden. På denne måten ønsker vi å varsle bransjen og gi tid til å finne løsninger i forkant av at kravene innføres.
All emballasje som veier under 56% av volumet (eksempelvis 750 ml * 0,56 % = 420 eller 700 ml * 0,56 = 392 osv.) defineres pr. i dag som "klimasmart emballasje" og merkes med egen binders i butikk/nettbutikk. Denne lineære vektgrensen samsvarer med Svanens krav til drikkevareemballasje av glass (krav 05). Fra og med lanseringsplanen 2024-2 inkluderer vi den lineære klimasmarte emballasjedefinisjonen som en maksvekt for alle varetyper, inkludert øl og brennevin.
Vi har i de siste lanseringsplanene laget egne spesifikasjoner for resirkulerbar bag-in-box og pouch, samt PET-flasker som ikke bare er pantbare, men også inneholder en høy andel resirkulert materiale. Målet er å drive frem mer innovative emballasjeløsninger. Dette har vært et vellykket samarbeid med bransjen, og ser ut til å ha fått «snøballen til å rulle» slik at disse enda mer klima- og miljøsmarte forpakningstypene har en mulighet til å bli standardvalget i de europeiske markedene. Vi viderefører også arbeidet med å drive frem den samme endringen også for oversjøiske viner, med tydelige oppfordringer som på sikt vil bli krav. I denne planen introduserer vi dessuten krav til resirkulert glass i to spesifikasjoner. Formålet er å øke andel resirkulert materiale i produktene som Vinmonopolet kjøper og selger, øke andel emballasje som kan resirkuleres og dermed skape mer sirkulære materialstrømmer.
Som alltid oppfordrer vi våre leverandører til å levere produkter i klimasmart og resirkulerbar forpakning der det er mulig, og det er gledelig å se stadig flere gjenvinnbare BiB’er og pouch’er, og ikke minst at flasker med lavere vekt lykkes i markedet og beholder sin posisjon ved overgang til lettere emballasje. Det er også svært positivt at et økende antall produkter i hyllene våre får pantemerke.
Overflødig emballasje i form av esker eller rør rundt flaskene er negativt for både klima og miljø. Alt brennevin under 700 kr skal sendes fra opprinnelsesland uten slik ytre emballering (rør/eske). Dette gjøres for å redusere mengden avfall, og redusere klimabelastningen. Vi oppfordrer til å levere alle produkter uten gaveeske eller annen unødvendig emballasje.
Vinmonopolet oppfordrer også til at alle produkter merkes i henhold til den nordiske merkeordningen for avfallssortering der det er mulig – både nye lanseringer og eksisterende produkter. I noen spesifikasjoner er dette nevnt spesifikt. Merk at dette er en oppfordring, og ikke et krav.
Informasjon om merkeordningen: grontpunkt.no/packaging-labels/ og sortere.no/avfallssymboler.
Vi oppfordrer også til å følge vår emballasjeveileder - se mer informasjon i Leverandørportalen. Ved spørsmål om dette, ta kontakt med Vinmonopolets Fagansvarlig klima og miljø Rolf Erling Eriksen (lenke til epost).
Presiseringer
Når begrepet «simultanlansering» benyttes i en spesifikasjon, betyr det at vi stiller krav om at begge emballasjetypene/flaskestørrelsene som etterspørres må leveres for lansering. Dersom spesifikasjonen for eksempel ber om «Simultanlansering av 75 cl flaske og 150 cl pouch», og man ikke kan levere 150 cl pouch, blir tilbudet avvist. «Mulig simultanlansering» betyr derimot at det er mulig å levere bare den opprinnelige emballasjetypen/-størrelsen.
Når begrepene «Basis, mulig parti» eller «Parti, mulig basis» brukes i en spesifikasjon, betyr dette at Vinmonopolet kan velge å lansere produkter i ett av de angitte utvalgene, eller begge. Ved innlevering av tilbud er det mulig for grossist å reservere seg mot lansering i henholdsvis basis- eller partiutvalget, eller tilby differensiert pris på basis- og partilansering.
Merk også at alle sertifiseringer vi ber om, for eksempel «økologisk» eller «IPW/WSB», skal fremkomme på emballasje. Det er det aktuelle produktet som skal være sertifisert (ikke bare produsenten). Eventuelle unntak fra denne regelen vil være angitt i spesifikasjonens tilleggskrav i det enkelte tilfelle.
Produkter kjøpt til basisutvalget på PET-flaske og aluminiumsboks skal være tilknyttet panteordningen i Norge.
Fra og med lanseringsplanen 2024-2 skiller vi kvalitetskrav (informasjon om råvare og produksjon) og tilleggskrav (emballasje, sertifiseringer mfl.). Formålet er å forenkle fremstillingen av de ulike kravene vi stiller i hver enkelt spesifikasjon.
Mer informasjon om våre spesifikasjoner og lanseringsplanen
- I terminologilisten har det kommet nye presiseringer og endringer. Vi oppfordrer derfor alle til å oppdatere seg på ny og eksisterende terminologi. Spesielt vil vi oppfordre til å sette seg inn i gjeldende regler for pant, tilbudsprøver og lynkjøp.
- Vi har behov for fleksibilitet i våre innkjøp, og vil supplere med flere markedsmeldinger.
- Engelsk oversettelse av spesifikasjonene publiseres også vinmonopolet.no. Ved eventuelle forskjeller er anbudsinnbydelsen gjeldende.
- Kommentarer eller spørsmål til spesifikasjonene i denne lanseringsplanen kan rettes til våre innkjøpere på [email protected]
Sist oppdatert: