Nå kan du legitimere deg digitalt på polet
Fra og med mandag 11. mars kan du legitimere deg digitalt ved bruk av en helt ny tjeneste i BankID-appen. Tjenesten kan foreløpig brukes hos Vinmonopolet og Posten.
De siste årene har vi sett en stor økning i antall avviste kunder på grunn av manglende gyldig legitimasjon. Bankene har kuttet legitimasjon på bankkortene og stadig flere tar i bruk betalingsmuligheter og førerkort på telefonen. For mange har det blitt helt naturlig å la lommeboka ligge igjen hjemme.
Alderskontroll er en viktig del av Vinmonopolets samfunnsoppdrag, og i fjor sjekket vi legitimasjon på hele 4,4 millioner kunder. Vi ønsker å legge til rette for at kundene våre enkelt skal kunne legitimere seg – også digitalt. Samtidig må vi være helt sikre på at de som handler hos oss er gamle nok. Med digital ID fra BankID kan vi endelig tilby en trygg og brukervennlig løsning.
Les mer: Kva er gyldig legitimasjon på Polet?
Slik fungerer det
«Vis legitimasjon» er en helt ny funksjon som du finner i BankID-appen – en app mange allerede har på telefonen sin. For å aktivere tjenesten må du ha pass eller nasjonalt ID-kort tilgjengelig. Dette er en engangsjobb og det tar kun et par minutter å aktivere tjenesten. Man må være norsk statsborger for å få bruker hos BankID.
Bruksanvisning finner du på Stø (tidligere BankID) sine nettsider
Digital ID kan brukes både i kassen og ved utlevering av kundeordre i våre butikker. Du kan også vise digital ID ved utlevering på Posten, men du må fremdeles vise fysisk legitimasjon ved levering på dør. Digitalt førerkort er ikke gyldig legitimasjon i Vinmonopolets butikker.
Personvern
Vinmonopolet lagrer ikke noe informasjon når du legitimerer deg digitalt i våre butikker. Dette er en tjeneste med personvern innebygget fra start. Når digital ID blir scannet i butikk kommer det opp bilde og alder på kunden i kjøpsøyeblikket, deretter slettes all data. Det er kun kunden som har tilgang til historikken i BankID-appen.
Pressevakt
Publisert: