Vinmonopolet fyller 100 år

30. november er det 100 år siden AS Vinmonopolet ble opprettet. - Det er den usannsynlige historien om et statlig monopol som ble folkets favoritt, sier administrerende direktør i Vinmonopolet, Elisabeth Hunter.

Logo for Vinmonopolets hundreårsmarkering.
Foto: Bjørn Brochmann

I hundre år har Vinmonopolet jobbet for å begrense skadevirkningene av alkohol i Norge.

- Vi skal både begrense og begeistre. Det aller viktigste for oss er å selge alkohol med ansvar. For alkohol er en annerledes vare. Samtidig skal vi gi den aller beste servicen, være en faghandel i verdensklasse, sånn at vi gjør oss fortjent til folks støtte, sier Hunter.

Å begrense skadevirkningene av alkohol

Vinmonopolet ble i utgangspunktet opprettet for å sikre eksport av norsk fisk til vinlandene i Europa. Men å begrense skadevirkningene av alkohol har likevel vært kjernen i Vinmonopolets virksomhet siden opprettelsen i 1922.

Alkohol forårsaket stor sosial nød i landet rundt århundreskiftet. Gjennom 1900-tallet hadde Norge perioder med totalalkoholforbud, og frislipp. Siden dette har mye endret seg, fra rasjoneringsordninger under krigen, polstreiker på 70- og 80-tallet, splittelse og usikkerhet rundt overlevelse av ordningen, EØS-avtale på 90-tallet og en stor vekst i butikknettet i løpet av 2000-tallet.

- Folket har elsket og hatet Polet, men utviklingen har heldigvis gått i riktig retning. Med opprettelsen av selvbetjente pol fra rundt tusenårsskiftet, etablering av spesialbutikker, utvikling av et sortiment i verdensklasse og ikke minst svært kompetente ansatte i butikk er nordmenn i økende grad fornøyde med monopolordningen, sier en stolt administrerende direktør.

I dag har Vinmonopolet et vareutvalg med nesten 35 000 produkter fra hundre land, og anses som en av verdens største og beste vinbutikker.

Klare for de neste 100 år

Vi jobber stadig med å forbedre kundeservicen og produktutvalget og å tilpasse oss verden vi lever i. Hver dag skal vi begeistre og skape inspirerende opplevelser for kundene våre. Samtidig som oppdraget vårt er ansvarlig salg og å bidra til å redusere skadevirkningene av alkohol. Vi har vært en ansvarlig faghandel siden 1922, og vi er klare for de 100 neste årene, sier Hunter.

Her kan du lese mer om Vinmonopolets spennende 100-årige historie.

Graf viser oppadgående trend for salg av alkohol fra under 10 millioner liter i 1924 til nesten 120 millioner liter i 2020.
Foto: Vinmonopolet

Pressevakt

[email protected]

91240435