Vinmonopolets samfunnsoppdrag

Vinmonopolet er samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol.

Ung kvinne viser legitimasjon til en butikkekspeditør i kassen.
Foto: Jarle Hvidsten

Begrense skadevirkningene av alkohol

Vinmonopolet er et statlig aksjeselskap underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Departementet setter rammene for hva Vinmonopolet skal være og hvordan vi skal driftes.

Gjennom ansvarlig salg og begrenset tilgjengelighet skal Vinmonopolet være med på å begrense alkoholkonsumet og skadevirkningene av alkohol for den enkelte og for samfunnet som helhet. At vi finnes skal gjøre at skadene og kostnadene av alkohol i samfunnet og for deg og meg som enkeltpersoner, er lavere enn de ellers ville vært.

Selskapet skal driftes i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven.

Det er bare Vinmonopolet som kan selge alkohol over 4,7 prosent til forbrukere i Norge. Vi har også et begrenset antall butikker, slik at du ikke skal finne oss på hvert gatehjørne. Åpningstidene våre er noe kortere enn vanlige dagligvarebutikker og rammene fastsettes av Stortinget.

Sammen med skatter og avgifter på alkohol og fravær av alkoholreklame, er Vinmonopolet Norges viktigste alkoholpolitiske virkemiddel. Det er fordi forskning viser at begrenset tilgjengelighet er et effektivt virkemiddel for å begrense alkoholskader i samfunnet.

Les mer om vinmonopolordningen på regjeringen.no

Ansvarlig salg

Vi jobber med å sikre ansvarlig salg gjennom tre fokusområder:

  • Hindre salg av alkoholholdig drikke til mindreårige
  • Forhindre langing fra foreldre til barn, eller fra ungdom til mindreårige venner
  • Avvise alle forsøk på kjøp hvis kunden er synlig beruset

Slik jobber vi for å sikre ansvarlig salg

Les også om hvordan Vinmonopolet har jobbet med ansvarlig salg i løpet av vår 100 år lange historie

I juni 2023 publiserte Verdens helseorganisasjon (WHO) en artikkel om at Norge, sammen med de andre nordiske landene, har det laveste alkoholkonsumet i Europa. Felles for landene som har lavest forbruk av alkohol, er at det behandles strengere enn andre varer. WHO trekker fram tre grunner til at landene lykkes:

  • Fravær av reklame
  • Skatter og avgifter
  • Begrenset tilgjengelighet

Alkoholreklameforbud

Vinmonopolet er underlagt alkoholreklameforbudet. Vi har derfor ingen markedsføring eller salgskampanjer, kun nøktern, faktabasert produktinformasjon. Vi oppfordrer ikke til mersalg og prøver ikke å selge deg mer enn det du i utgangspunktet hadde behov for.

Redusert tilgjengelighet

Redusert tilgjengelighet av alkohol skjer blant annet gjennom begrensede åpningstider og antall butikker. Vinmonopolets åpningstider fastsettes av Stortinget. Vi er for eksempel stengt på julaften og 17. mai for å bidra til en trygg og god feiring for alle, spesielt barna.

Det er styret i Vinmonopolet som årlig vedtar hvor det åpnes nye butikker. Ved etablering av nye butikker skal Vinmonopolet sikre geografisk spredning og prioritere kommuner og handelssteder som ikke har Vinmonopol. Samtidig skal alle nye butikker driftes lønnsomt.

Les mer om etablering av nye butikker

Oppdragsbrev

Vinmonopolet mottar hvert år et oppdragsbrev fra Helse- og omsorgsdepartementet. Brevet beskriver mål, kriterier for måloppnåelse og tildelingskriterier samt fastsatte bestemmelser om oppfølging og kontroll.

Se oppdragsbrevene på regjeringen.no