Grønnvasking vil si at det brukes vage, feilaktige eller udokumenterte påstander som gir produkter et inntrykk av å være mer bærekraftig enn de faktisk er.
Vinmonopolets veileder
Vinmonopolet selger stadig flere produkter med merker eller symboler som fremhever bærekraft. Denne type merking av produkter reiser spørsmål både i forhold til alkoholreklameforbudet og markedsføringsloven.
Derfor har Vinmonopolet utarbeidet en veileder for leverandørene våre om bruk av bærekraftspåstander på produktemballasje. Veilederen er basert på Forbrukertilsynets veileder om bruk av bærekraftpåstander i markedsføring (ekstern lenke). Hensikten er å tydeliggjøre hva som er i henhold til regelverket og hva som faller utenfor og som vi ikke kan akseptere.
Målet er å hindre at forbrukere blir villedet, og å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter markedsføringsloven ved etikk- og miljømarkedsføring. Kort fortalt innebærer dette at:
- Påstander om bærekraft må kunne dokumenteres
- Det må gis en samtidig forklaring til generelle og vage påstander om bærekraft
- Bærekraftpåstandene må være relevante
- Produktet må ses i sammenheng med resten av markedet/sammenliknbare produkter
Les mer i vår veileder for å unngå grønnvasking (engelsk)
Se hvilke sertifiseringer som ivaretar Vinmonopolets kriterier