Tilbake
Salgstall

Vinmonopolets salgstall 2024

Kort oppsummering og lenke til salgstallene for Vinmonopolet i 2024.

Første halvår oppsummert

Vinmonopolet solgte drøyt 43,5 millioner liter i første halvår, en nedgang på 4 prosent eller 2 millioner liter fra samme periode i fjor. 

- Nedgangen skyldes nok først og fremst mye dårlig vær, særlig i vinter, samt økende flytrafikk til utlandet, sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet. 

Ikke bare var årets vinter lang, den var også uvanlig krevende med store snøfall, sprengkulde, underkjølt regn og orkan. 

- Alle disse værhendelsene bremser trolig både mobilitet og sosialt samvær; Vinmonopolets salg blir dermed noe lavere enn det hadde vært med en mer normal værsituasjon, sier Nordahl. 

Ut over dette er det også uvanlig sterk vekst i flytrafikken til utlandet så langt i år, ved utgangen av mai var veksten på 9 prosent målt mot samme periode i fjor. 

- Fra tidligere vet vi at så sterk vekst i utlandstrafikken normalt innebærer svekket salg på Vinmonopolet, sier Nordahl. 

Videre kan noe av nedgangen sannsynligvis også tilskrives normalisering (nedgang) etter pandemien, da Vinmonopolets salg økte historisk som følge av fraværende grensehandel og taxfreesalg, samt betydelig redusert skjenking.

Rødvin, fortsatt største kategori med 40 prosent av salget, utgjorde hele 64 prosent av nedgangen i første halvår. Sakte, men sikkert, byttes rødvin ut til fordel for lettere og lysere kategorier som hvitvin, musserende, rosévin, sider, øl og ikke minst alkoholfritt.

- Denne vridningen i salget mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes både trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Særlig er temperaturen avgjørende for hva folk velger å kjøpe. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier, sier Nordahl.

Det er også nedgang for hvitvin, musserende og rosévin i første halvår målt som liter, men både hvitvin og rosévin fortsetter å øke i popularitet (markedsandel). 

Vridningen mot lettere og lysere produktgrupper er en hovedtrend som har vært målbar på landsnivå siden 2010; og på Oslos vestkant, der megatrendene gjerne viser seg først, siden 2000. 

Trenden manifesterer seg på mange måter. For første gang på denne siden av tusenårsskiftet (og trolig første gang noensinne) er hele tre av de seks mestselgende vinene hvite. I drøyt 50 år har de fleste av Vinmonopolets butikker solgt mest rødvin, men også dette er i ferd med å endres.

- I første halvår var hvitvin største kategori i seks butikker, alle vest i Oslo. I fjor var dette tilfellet for fire butikker, til neste år vil det sannsynligvis være langt flere som selger mest hvitvin, sier Nordahl. 

For første gang siden 2004 selges det mer fransk enn tysk hvitvin. I et marked som faller er det interessant at både øl og sider vokser. 

Aller mest i øyenfallende er imidlertid veksten for alkoholfritt; kategorien opp hele 20 prosent for årets seks første måneder.

- Alt ligger dermed til rette for at fjorårets omsetningsrekord for kategorien kommer til å bli slått ettertrykkelig allerede i år, sier Nordahl.

Last ned datagrunnlaget (excel, eksterne lenker)