Slik fungerer presseprøvingene
Presseprøvingene er et tilbud til fagpressen der vi arrangerer smaking av produktene som skal lanseres.

I løpet av året gjennomfører Vinmonopolet en rekke produktlanseringer, både i basis-, parti-, test- og spesialutvalget.
Produktutvalget på smakingene
For nyhetsslipp i basis-, parti- og testutvalgene (nyhetslanseringer) tilbyr vi smaking av alle produktene som lanseres.
For nyhetsslipp i spesialutvalget (spesiallanseringer ) tilbyr vi et utvalg som sikrer at produktene samlet sett representerer nyhetsslippet på en helhetlig og god måte. Dette kan innebære at vi i en presseprøving for spesialutvalget velger produkter som representerer en eller flere årganger, regioner, råvarer, varetyper eller lignende.
Ved spesiallanseringene er det ofte bare én enhet tilgjengelig av hvert produkt for pressen. Vi vil likevel alltid tilstrebe å ha en reserveenhet som åpnes i tilfelle det er flaskefeil på den første.
Deltakelse ved invitasjon
Deltakelse på presseprøvinger er, av hensyn til kapasitet, praktisk gjennomføring og de relevante bestemmelsene i alkoholloven, begrenset til inviterte deltakere.
Det er færre plasser på pressesmakinger ved spesiallanseringer enn nyhetslanseringer.
Deltakerne må selv ta kontakt med Vinmonopolet for å melde sin interesse for hver enkelt lansering. Datoer for nyhetsslippene publiseres i lanseringskalenderen.
Se kontaktinformasjon for pressesmakingene

Vilkår
Det er et vilkår for å kunne bli invitert til presseprøving at deltakerne finner nyhetsverdi i å omtale nyhetsslippet og dets innhold. De må derfor selv melde sin interesse for hver enkelt lansering.
Det stilles vilkår om at deltakerne oppfyller saklige minstekrav til varefaglig kompetanse, journalistisk og redaksjonell frihet samt lesergruppens forventede størrelse, interesse og sammensetning.
Dersom interessen for deltakelse er større enn antall plasser tilgjengelig på smakingene, vil Vinmonopolet foreta en prioritert utvelgelse av deltakere. Deltakerne inviteres deretter i den prioriterte rekkefølgen. Dersom en eller flere av de inviterte melder avbud, vil plassen tilbys neste person i den prioriterte rekkefølgen. Prioritet vurderes på nytt for hvert nyhetsslipp.
Prioritet skal avgjøres på grunnlag av en helhetsvurdering av følgende forhold:
- Redaksjonell tilhørighet
- Varefaglig kompetanse
- Lesergruppens forventede størrelse, interesse og sammensetning
- Manglende oppmøte på tidligere nyhetssmakinger
- Manglende omtale til tross for deltakelse på tidligere nyhetssmakinger
Vinmonopolet kan be personer som ønsker å delta på pressesmakinger om å redegjøre for disse forholdene. Dersom flere personer stiller likt eller tilnærmet likt på flere smakinger, og er rangert slik at den eller de samme personene ikke får delta på to etterfølgende smakinger, skal det rulleres slik at flest mulig får delta over tid.
Deltakelse på pressesmakinger er vederlagsfritt.
Sist oppdatert: