Vinmonopolets strategi

Strategien tar utgangspunkt i vårt formål og samfunnsoppdrag, som er grunnlaget for hvorfor vi er til.

Vinmonopolets strategi oppsummert i en grafisk modell.
Foto: Vinmonopolet

For at Vinmonopolet skal bestå må vi ha folkets støtte. Det får vi ved å utvikle oss i takt med samfunnets forventninger og behov, innenfor rammebetingelsene våre.

Vinmonopolets strategi er visualisert med pilen som symbol. Vi kaller den Polpila. Den gir retning for utviklingen vår.

Formål og oppdrag

Det viktigste vi gjør hver eneste dag er å selge alkohol med ansvar.

Vinmonopolets samfunnsoppdrag er å sikre ansvarlig salg og regulert tilgjengelighet av alkohol. Slik bidrar vi til å begrense alkoholkonsumet og skadevirkningene av alkohol for den enkelte og for samfunnet.

Å selge alkohol med ansvar betyr å hindre salg av alkoholholdig drikke til mindreårige, forhindre langing til mindreårige og avvise kjøp hvis kunden er synlig beruset. Ansvarlig salg handler også om aldri å oppfordre til mersalg. Vinmonopolet prøver aldri å selge mer enn kunden har tenkt til å kjøpe.

Fire hovedambisjoner

I tillegg til å sikre ansvarlig salg har vi i strategien fire hovedambisjoner:

Vinmonopolet skal være en faghandel i verdensklasse. Det betyr at vi leverer på det som er viktig for kundene våre gjennom kundereisen, uavhengig av kanal. Verdens beste sortiment, effektiv og forutsigbar vareflyt og imponerende kundemøter.

Faghandel i verdensklasse handler også om tillit. Tillit til at vi leverer kvalitet, kompetanse og objektivitet i anbefalinger og informasjon. At vi vil kundens og samfunnets beste, er åpne og sier det som er sant, og at vi leverer kvalitet og ansvarlighet i alle deler av vår organisasjon og i hele vår verdikjede.

Vi skal være foregangsvirksomhet på bærekraft. Det handler om at vi tar ansvar for mennesker og miljø. Vi tar ansvar for menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold i vår egen verdikjede og er pådriver i internasjonalt samarbeid. Vi skal redusere utslipp i henhold til nasjonale mål og være en pådriver for å redusere klimagassutslipp og miljøbelastning i hele verdikjeden vår.

Teknologi der det gir verdi innebærer å forstå de muligheter teknologien byr på, og utnytte teknologi der det gir verdi for vår virksomhet.

Medarbeiderne våre er vår aller viktigste ressurs. For at vi skal nå målene våre, må vi ha en sterk organisasjon i ryggen, som er rå på fag, stolt hver dag, best sammen som lag.

Visjonen vår er å bli ønsket av alle, slik at vi også i fremtiden er samfunnets viktigste alkoholpolitiske virkemiddel for ansvarlig salg av alkohol.